Efterskolen i Baaring
Det er påskeferie, og vi har bare holdt en hyggelig, lille påskefrokost sammen med børnene. Jeg sørgede for, at de fik nogle fine påskeæg fyldt med slik og små gaver. Vi har gået ture og leget med hunden. Vi har også haft tid til at tale med vores børn. Om alt. Om deres skole, om deres drømme og om deres problemer. Det har været rigtigt rart at være en almindelig familie på ferie herhjemme. Vi har især talt med vores ældste barn. Han er 15 og går i 8. klasse.
Glad nok men..
Han er sådan set glad nok for skolen, men han synes også, at det er kedeligt at gå i skole. Han siger, at han keder sig. Der er ikke udfordringer nok. Og ja, han får rigtigt gode karakterer. Han er dygtig. Han er intelligent. Så egentlig burde vi ikke være bekymrede. Men efter nogle af de samtaler vi havde med ham, kan vi mærke, at han slet ikke har lyst til at komme tilbage i skole nu her på tirsdag. Han talte lidt om, at han føler sig holdt udenfor i klassen. Måske fordi han er dygtig og derfor måske skræmmer de andre elever. Og ja, jeg kan da godt huske, hvordan det var ikke at være med, når de andre i klassen havde det sjovt. Jeg ved godt, hvad det vil sige at være en intelligent ener i klassen. Det er bestemt ikke sjovt. Det fører til ensomhedsfølelse og kan i nogle tilfælde føre til depression. Det vil jeg slet ikke tænke på, at min søn skal udsættes for.
Efter 9. klasse
Han talte også om, at han gerne vil direkte i gymnasiet efter 9. klasse, men at tanken om at skulle bruge endnu et år i klassen slet ikke er til at holde ud for ham. Egentlig, så er jeg bange for, at vi har fået hul på denne samtale med ham for sent. Vi burde have kunnet spore, at han slet ikke er glad for at gå i skole for længe siden. Vi har bare slet ikke været gode forældre. Vi har ikke været der for ham.
Efterskole på Fyn er svaret
Det har fået os til at tænke hurtigt. Vi har diskuteret forskellige muligheder for, hvordan vi kan få ham glad igen. En af mulighederne er, at vi laver en aftale med ham om, at han kommer til at gå i 9. klasse på en anden skole her i området. En anden mulighed er, at han måske skulle have lov til at komme helt væk fra folkeskolen – måske på en efterskole på Fyn som https://baaringefterskole.dk/, hvor han kan koncentrere sig om andre ting end bare lektier. Et sted, hvor han måske kan få lov til at udvikle sine sociale, evner lidt mere. Et sted, hvor de andre elever ikke kender ham, og derfor vil møde ham, som den søde dreng han er. Vi har diskuteret begge muligheder med ham. Han kunne godt lide ideen om at komme på efterskole. Så i slutningen af næste måned skal vi besøge en efterskole, så han kan se, om det er noget for ham.
Skriv et svar