Om at tilgive sig selv

Tilgivelse er en proces. Det sker ikke fra dag til dag, og processen er ikke ens for alle. Men uanset hvor lang tid det tager, er der håb. Her er nogle trin, du kan følge:

Gode trin til selvtilgivelse

  1. Definer din moral og dine værdier, som de er nu.
    Grunden til, at mange af os føler skyld eller skam for noget, der er sket i fortiden, er, fordi disse ting ikke er på linje med vores nuværende moraler og værdier.
  2. Indse, at fortiden er fortid.
    Det virker temmelig ligetil, men når vi indser, at vi ikke kan ændre fortiden, og at disse ting er sket, kan vi åbne os selv til mere accept. Og dette kan lede til den heling, vi har brug for.
  3. Skab en om’er.
    Skriv ned, hvad du ville have gjort anderledes, hvis du kunne gå tilbage i tiden. Ved at gøre dette ser vi, at vi har lært af fortiden, og at hvis vi kunne gøre det om, ville vi have taget andre valg.
  4. Tilgiv dig selv.
    På et tidspunkt skal du acceptere, at sket er sket, og at du har gjort, hvad du kan for at ændre situationen. Du skal nu acceptere, at disse hændelser er del af, hvem du er og har gjort dig til, hvem du er i dag. Ved at være taknemmelig for den lærdom kan du komme videre og tilgive dig selv.

Overvej psykologhjælp

Føler du, at du stadig ikke kan komme videre, kan psykologhjælp være en ide. Der er god hjælp at hente og gode værktøjer at få. Et godt sted at finde en professionel er via den service, der tilbydes i relation til kriser etc. her: http://nordiskkrisekorps.dk/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *