Brug for rustbehandling

Min gamle bil er ved at bryde sammen. Jeg har ellers passet på den så godt, jeg kunne. Men nu går den i stå, bare jeg kører over en lille, bitte vandpyt. Og tro nu ikke, at jeg ligger og kører rally i svære terræner. Bestemt ikke. Jeg kører på almindelige, små veje i det boligkvarter, hvor jeg bor. Jeg kører til og fra arbejde og i supermarkedet. Det irriterer mig, at jeg skal til at skille mig af med bilen. Jeg har ellers haft den til mekaniker for nylig. Han reparerede en skade, men han advarede mig også om, at den ikke holder i ret lang tid. Han talte også om, at jeg skulle sørge for at give den rustbeskyttelse.

Rustbeskyttelse

Det var en ny erfaring for mig. Jeg har aldrig haft en bil til rustbeskyttelse i Odense før. Men der er jo en første gang til alting. Mekanikeren sagde, at han ikke kan udføre behandlingen, men at der findes specielle værksteder, som kan udføre opgaven.

Jeg kørte hjem og satte mig ved min computer for at finde sådan et værksted. Jeg søgte efter ”Rustbeskyttelse af biler” og fandt ud af, at jeg skal til et særligt værksted, der laver undervognsbehandlinger.

Søgte lidt rundt

Ok, jeg søgte videre og fandt et værksted. Jeg ringede dem op, men fik at vide, at der vil være en uges ventetid. Det kunne jeg ikke vente på. Men jeg fik et telefonnummer til et andet værksted af ham, jeg talte med. Det var egentlig lidt overraskende. Jeg tænkte nemlig, at forretningsfolk ikke giver telefonnumre til deres konkurrenter, når de ikke selv kan klare opgaven. Positiv overraskelse. Men ved nærmere eftertanke, hvorfor skulle de egentlig ikke kunne gøre det? Det er da en god måde at rejse god omtale om en virksomhed på. Og måske også en god måde at holde en stabil kundestrøm. Det kan jo godt tænkes, at de henviser kunder til hinanden.

Jeg ringede op til det andet værksted. De havde tid og bad mig om at planlægge med, at de nok beholder bilen i 2 dage. Det var ok med mig.

En god oplevelse

Jeg kørte hen til værkstedet. Den mand, jeg havde talt med, havde givet mig gode anvisninger på, hvor de har deres værksted. Og heldigvis for det. Uden dem havde jeg aldrig fundet det. Og jeg er ikke sådan en, der kan køre efter min telefons GPS anvisninger. Jeg hader stemmen, der siger, at jeg skal dreje til højre, når jeg kan se, at gaden er ensrettet i den modsatte retning.

Jeg fik min bil undervognsbehandlet og kunne hente den dagen efter. Det var faktisk også en støjdæmpning af bilen! Jeg havde faktisk læst om det før – her.

Men nu er det altså slut med at køre i den gamle bil. Den kan ikke mere. Jeg har talt med mekanikeren, som jeg plejer at komme hos. Han har anbefalet, at jeg køber en ny, brugt bil. Højst 4 år gammel. Og han har tilbudt mig at hjælpe mig med at tjekke bilen, inden jeg køber den. Flink mekaniker, jeg har. Han bliver en stor hjælp. Jeg ved jo ikke så meget om biler. Jeg kører dem bare.

Hvad er rust i biler?

Rust i en bil er et resultat af en kemisk reaktion kendt som korrosion. Denne proces involverer primært jern, som er det primære metal i de fleste biltyper, og ilt fra luften. Her er en detaljeret forklaring på, hvordan denne reaktion foregår:

Når jern og ilt – ofte med tilstedeværelsen af vand (H2O) eller fugt i luften – reagerer sammen, dannes jernoxid, som vi kender som rust. Den kemiske reaktion kan beskrives ved følgende ligning:

\[ 4Fe + 3O2 + 6H2O \rightarrow 4Fe(OH)_3 \]

Her er \(Fe\) jern, \(O2\) ilt, og \(H2O\) vand. Jernhydroxid, \(Fe(OH)_3\), er det, der almindeligvis kendes som rust.

Denne reaktion begynder typisk, når jern på bilens overflade udsættes for vand og ilt, hvilket ofte sker under våde eller fugtige vejrforhold. Rustningsprocessen accelereres, hvis der også er tilstedeværelse af salte, hvilket er almindeligt i områder med saltvand eller hvor veje saltes om vinteren.

Rustdannelse er en elektrokemisk proces, hvor jern fungerer som en anode i et elektrokemisk celle. Når jernmolekylerne mister elektroner (oxidation), bevæger disse elektroner sig til en katode i det lokale miljø. Elektronerne reagerer herefter med vand og ilt for at danne hydroxider. Disse hydroxider reagerer videre med jern for at danne jernhydroxid, hvilket til sidst dehydreres til at blive rust.

Rust er problematisk, fordi det er porøst og ikke beskytter metallet under mod yderligere korrosion. Dette kan føre til, at metalstrukturen bliver svagere over tid. Derfor er det vigtigt at beskytte biler mod rust gennem regelmæssig vedligeholdelse, såsom vask og voksning, der kan hjælpe med at forhindre, at vand og salte kommer i kontakt med bilens jernkomponenter.

 
 
 
Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *